2

نگاه ضعیف به آموزش وپرورش در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری/دکتر علی محمدی پایگاه خبری نشاط وزندگی

  • کد خبر : 2089
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
نگاه ضعیف به آموزش وپرورش در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری/دکتر علی محمدی پایگاه خبری نشاط وزندگی

  ضعف آگاهی در کارشناسان سوال کننده و عدم اشراف کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به مسائل کلان آموزش وپرورش درمناظره دوم کاملا مشهود بود. پرسیدن چند سوال تکراری وغیر اولویت دارتوسط کارشناسانی که خود یک روز سکان دارآموزش وپرورش بوده اند وبسنده کردن به یک جواب کلیشه ای توسط کاندیدای ریاست جمهوری که آموزش وپرورش […]

 

ضعف آگاهی در کارشناسان سوال کننده و عدم اشراف کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به مسائل کلان آموزش وپرورش درمناظره دوم کاملا مشهود بود.

پرسیدن چند سوال تکراری وغیر اولویت دارتوسط کارشناسانی که خود یک روز سکان دارآموزش وپرورش بوده اند وبسنده کردن به یک جواب کلیشه ای توسط کاندیدای ریاست جمهوری که آموزش وپرورش مهم است بدون پرداختند به چالش های بزرگ امروز نظام تعلیم وتربیت کشورخصوصا بعد از دوران کرونا چشم انداز روشنی رابرای آینده آموزش وپرورش کشور ترسیم نمی کند.

نگاه سنتی وآموزش محوربه شیوه های قدیمی،ضعف در محتوا کتب درسی ودانش معلمان نسبت به تحولات اخیر در دهکده جهانی، عدم پیروی دانش آموزان از شیوه های منسوخ شده  تدریس بر مبنای کتاب محوری، همسو نبودن مربیان ومعلمان با نیاز وتحولات بی کران ومتنوع دانش آموزان آموزش وپرورش کشور رابه حاشیه برده است. ودولت چهاردهم باید برنامه تحولی در این حوزه داشته باشد.

ایکاش در کنار مسائل معیشتی وسیاسی مناظرات انتخاباتی فرصتی فراهم می شد تا با حضورمعلمان، کارشناسان خبره وخود دانش آموزان موضوعات آموزش وپرورش کشوربا دقت بیشتری مورد کنکاش قرار می گرفت.

اهمیت آموزش وپرورش در توسعه همه جانبه کشور از یک سو نا کارا آمدی نظام آموزشی وتربیتی طی دههای گذشته از سوی دیگرضرورت اقدامات اساسی برای تحول در این حوزه مهم را بیش از هر زمان دیگراثبات می کند. آموزش وپرورش می تواند درکوتاه مدت با اصلاحات اساسی در رویه ها وروش ها وضعیت کنونی جامعه را در ابعاد مختلف براساس ساحت های شش گانه سند تحول بهبود ببخشد.

 

ده چالش مهم پیش روی آموزش وپرورش  در دولت چهاردهم .

ا- نگاه تک بعدی به نظام تعلیم وتربیت وغفلت ازتربیت همه جانبه براساس سند تحول بنیادین

۲_  تمرکز درسیاست گزاری ودستور از بالا به پائین با انبوهی از بخشنامه ها ودستورالعمل های ناکارآمد

۳- غفلت از خلاقیت ونبوغ جامعه هدف((معلمان ودانش آموزان وخانواده ها )) درتدوین واجرای برنامه ها

۴- نگاه هزینه ای به دستگاه آموزش وپرورش نه نگاه سرمایه ای

۵_ غفلت از نیاز ها ،غرایض وعلاقه دانش آموزان دربرنامه های درسی متناسب با تحولات اجتماعی

۶_توجه افراطی به آموزش محوری وغفلت ازحوزه های فرهنگی،پرورشی،تربیت بدنی وهنری

۷_ عدم استفاده صحیح از منابع مالی وانسانی وزارت آموزش وپرورش بدلیل بی ثباتی در مدیریت شایسته سالار

۸_ غفلت ازتوجه به دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه شهید رجایی بعنوان تنها مرکز صاحب صلاحیت در تربیت معلم جمهوری اسلامی

۹_ ضعف ساختا روقوانین موجود آموزش وپرورش با توجه به تحولات اجتماعی خصوصا در فضای مجازی

۱۰_ غفلت ازاجرای اسناد بالادستی مانند قانون اساسی،نقشه علمی کشور و سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش

 

لینک کوتاه : https://neshatozendegi.ir/?p=2089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها