7

آموزش و پرورش حلقه مفقوده دولت های گذشته

  • کد خبر : 2213
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
آموزش و پرورش حلقه مفقوده دولت های گذشته

یاداشت روز…… اهمیت آموزش وپرورش در توسعه همه جانبه کشور از یک سو نا کارا آمدی نظام فعلی آموزشی وتربیتی طی دههای گذشته از سوی دیگرضرورت اقدامات اساسی برای تحول در این حوزه را بیش از هر زمان دیگراثبات می کند. آموزش وپرورش می تواند درکوتاه مدت وبا اصلاحات اساسی در رویه ها وروش ها […]

یاداشت روز……

اهمیت آموزش وپرورش در توسعه همه جانبه کشور از یک سو نا کارا آمدی نظام فعلی آموزشی وتربیتی طی دههای گذشته از سوی دیگرضرورت اقدامات اساسی برای تحول در این حوزه را بیش از هر زمان دیگراثبات می کند. آموزش وپرورش می تواند درکوتاه مدت وبا اصلاحات اساسی در رویه ها وروش ها منطبق با اسناد بالادستی می تواند وضعیت کنونی جامعه را در ابعاد مختلف براساس تحقق ساحت هاسی شش گانه سند تحول بهبود بخشد.

اهم چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران عبارتند از:

۱- نگاه تک بعدی به نظام تعلیم وتربیت وغفلت ازتربیت همه جانبه براساس سند تحول بنیادین
۲- تمرکز درسیاست گزاری ودستور از بالا به پائین با انبوهی از بخشنامه ها ودستورالعمل ها
۳- غفلت از خلاقیت ونبوغ جامعه هدف درتدوین واجرای برنامه ها مانند
(معلمان،دانش آموزان،اولیا ومربیان)
۴- نگاه هزینه ای به دستگاه آموزش وپرورش نه سرمایه ای در دولت های گذشته
۵- غفلت از نیاز ها ،غرایض وعلاقه دانش آموزان دربرنامه های درسی متناسب با تغییرات اجتماعی
۶- توجه افراطی به آموزش محوری وغفلت ازحوزه های فرهنگی،پرورشی،تربیت بدنی وهنری
۷- عدم استفاده صحیح از منابع مالی وانسانی وزارت آموزش وپرورش
۸- غفلت ازتوجه به دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه شهید رجایی بعنوان تنها مرکز صاحب صلاحیت در تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی
۹- بزرگی وضعف ساختار،تراک وحجم بالای قوانین ومقررات نا کار آمد، همراه نبودن با تحولات اجتماعی وتکنولوژی خصوصا در فضای مجازی
۱۰-غفلت ازاجرای اسناد بالا دستی خصوصا اصل سوم قانون اساسی، سند تحول بنیادین ومشغول بودن به امور تکراری وکم اثردر حوزه های آموزشی وتربیتی

رویکردها و راهبردهای آینده:
۱- پایبندی به اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین
۲- اهتمام به اجرای عدالت آموزشی وتحقق اصل سوم قانون اساسی
۳- توسعه مدیریت مشارکتی درحوزه مدیریتی،واجرایی
۴- ایجاد فرصت وتوجه به خلاقیت های فردی معلمان ودانش آموزان دربرنامه های آموزشی وتربیتی
۵- اهتمام به استقرار نظام شایسته سالاری درانتصاب مدیران صف وستاد
۶- ظرفیت سازی وهم افزایی از طریق تعامل سازنده با سازمان های فرهنگی وتربیتی
۷- بازنگری برشیوه مدیریت مدارس با هدف افزایش اختیارات مدیر مدرسه
۸- تناسب سازی بین نیازهای فردی وجنسیتی دراحداث مدارس جدید
۹- توجه ویژه به دروس هنر وتربیت بدنی وبرنامه های اردوی وپرورشی درمدارس
۱۰- قانونمند کردن شیوه مشارکت مادی ومعنوی اولیا درتوانمند سازی مدارس

اقدامات کوتاه مدت:
۱- افزایش سواد رسانه ای مدیران ومعلمان آموزش وپرورش با هدف استفاده مطلوب ازبسترفضارمجازی درتحقق برنامه های آموزشی وپرورشی
۲- تهیه بسته های فرهنگی وتربیتی دربسترحقیقی ((مدرسه))ومجازی ((سامانه شاد)) با هدف مشارکت فعال تر دانش آموزان واولیا جهت کیفیت بخشی به نظام تعلیم وتربیت
۳- گفتگوی اغنای با جامعه عظیم فرهنگیان درخصوص طرح رتبه بندی از طریق تشکلهای صنفی
۴- اتخاذ راهکارهای مناسب برای ترمیم بودجه آموزش وپرورش وپرداخت مطالبات گذشته
۵- کیفیت بخشی به نظام آموزش وتربیتی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم ترازوچند مهارتی
۶- استفاده ازتجارب کشورهای موفق در چگونگی استفاده از فضای مجازی در آموزش وپرورش

لینک کوتاه : https://neshatozendegi.ir/?p=2213

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها