اخبار ویژه

آیا مولوی عبدالحمید صدای جدید تروریست‌ها را شنیده است؟ سکوت دولت در برابر دلار ۱۳۰ هزار تومانی /ریشه مشکلات در مدیریت تعهدات ارزی است / اختیار خرید به استانداران در کالا‌های اساسی به تقاضای ارز دامن می‌زند به بهانه حمله مسلحانه در سیدنی؛ تکرار جنایات «هاگانا» علیه یهودیان بغداد در ۱۹۵۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۴ – ۱۱:۰۷ اخبار بین الملل اخبار آسیای غربی به بهانه حمله مسلحانه در سیدنی؛ تکرار جنایات «هاگانا» علیه یهودیان بغداد در ۱۹۵۱ حمله روز یکشنبه در سیدنی یادآور جنایات گروهک تروریستی هاگانا در بغداد در ۱۹۵۱ است که طی آن به کنیسه‌های یهودی حمله می‌شد تا آنها را وادار به مهاجرت به فلسطین اشغالی کنند. در نتیجه می توان دست صهیونیست‌ها و موساد را در پشت صحنه این عملیات مشاهده کرد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، واقعیت این است که به دنبال جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در فلسطین و بخصوص نسل‌کشی دو سال اخیر در نوار غزه که طی آن رژیم اسرائیل از هیچ اقدام غیربشری و وحشیانه فروگذار نکرد، روایت‌سازی این رژیم درباره مظلومیت صهیونیست‌ها در جهان و مقوله یهودی‌ستیزی به چالش کشیده شده است. پس از قتل عام ۶۰ هزار فلسطینی و جنایات بی‌سابقه در حق کودکان فلسطینی، جامعه یهودیان به ویژه آنهایی که حامیان مادی و معنوی اسرائیل به شمار می‌روند، در جوامع میزبان مورد انتقاد شدید افکار عمومی قرار گرفته اند. این مخالفت‌ها در تظاهرات گسترده هر هفته‌ای در کشورهای مختلف بخصوص آمریکا و کشورهای غربی قابل مشاهده بود و هست. از همین رو مقامات رژیم صهیونیستی و رسانه های عبری طی دو سال اخیر از صهیونیست‌ها خواسته‌اند برای مصون ماندن از انتقادات افکار عمومی در اقصی نقاط جهان به سرزمین به اصطلاح موعود سفر کنند؛ به ویژه که درحال حاضر مسئله مهاجرت به اسرائیل برای رژیم و کابینه تحت امر بنیامین نتانیاهو که به دلیل جنگ به شدت با کمبود نیروی رزمی و مشکلات جمعیتی مواجه شده، امری حیاتی است. با این حال یهودیان ترجیح داده‌اند به دلیل شرایط جنگی در فلسطین اشغالی، در کشورهای خود باقی بمانند تا از اعزام به میادین نبرد غزه و اختفا در پناهگاه‌های تل آویو و حیفا مصون باقی بمانند. البته چنین وضعیتی در طول تاریخ بی‌سابقه نیست. بسیاری از یهودیان به ویژه یهودیان کشورهای اسلامی که برخلاف اروپایی‌ها در فضای روادارانه در بلاد مسلمین ساکن بودند، بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین علاقه ای به مهاجرت نداشته و ندارند. در اینجا بود که سازمان های تروریستی یهودی که بعدها موساد از ادغام آنها متولد شد، وارد عمل شدند و جوامع یهودی در کشورهای اسلامی را هدف قرار دادند. بمب‌گذاری‌های بغداد ۱۹۵۰–۱۹۵۱ در ادبیات سیاسی به‌عنوان «نمونه کلاسیک عملیات ارعاب یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین» مطرح می‌شود. رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , در جریان عملیات‌های بمب‌گذاری بغداد، مقامات حکومت وقت عراق ۳۷ نفر را در ارتباط با بمب‌گذاری در اماکن مذهبی یهودیان را دستگیر کردند که ۲۸ نفر از آنها از یهودیانی بودند که در ارتباط با سازمان‌های صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی فعال بودند. در همین راستا دو نفر از این بازداشت شدگان این شبکه زیرزمینی به نام های «یوسف ابراهیم بصری»، وکیل و «صلاح شالوم» جوان ۱۹ساله که مسئول زاغه سلاح بودند در ۱۹۵۲ اعدام شدند. پلیس عراق با همکاری های دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور در ادامه موفق شد سلاح‌های مخفی شده در زیرزمین کنیسه‌ها و منازل محلات یهودی را کشف کند که توسط سازمان بدنام و تروریستی «هاگانا» برای حمله به یهودیان عراقی انبار شده بود، پیدا کند. البته این امر تنها در عراق متوقف نشد و یهودیان در مغرب و یمن هم هدف حملاتی مشابه قرار گرفتند ولی در این کشورها که در آن برهه تازه استقلال یافته بودند، به دلیل نبود پلیس و دستگاه امنیتی، تحقیقاتی جدی برای کشف عوامل این عملیات‌ها علیه یهودیان به عمل نیامد. بیشتر بخوانید واکنش نتانیاهو به هلاکت تعدادی صهیونیست در استرالیا هلاکت دست‌کم ۱۰ صهیونیست در جشن حانوکا در استرالیا ایران حمله در سیدنی را محکوم کرد با این حال همزمانی این خشونت ها با تحولات عراق و حتی در برخی مناطق ایران در آن برهه این فرضیه را میان مورخان مطرح کرده که رژیم صهیونیستی به طور سازمان یافته‌ای برای ارعاب یهودیان خاورمیانه تلاش کرده آنها را به مهاجرت در فلسطین اشغالی ترغیب کند. حادثه روز یکشنبه در سیدنی استرالیا برای بسیاری از ناظران یادآور عملیات‌های گروه های تروریستی صهیونیست با هدف ارعاب یهودیان است که شاید از این رهگذر رژیم صهیونیستی با ژست ناجی یهودیان ساکن استرالیا وارد عمل شود و آنها را برای مهاجرت به فلسطین اشغالی تحت فشار روانی و ارعاب قرار دهد یا از این امر به عنوان بهانه ای برای احیای روایت خودساخته مظلومیت صهیونیست‌ها بهره گیرد. سرلشکر موسوی: ارتقاء مستمر و دائمی توان پدافند هوایی از اولویت‌های کشور است دلار ۱۲۸هزار و سکه ۱۳۹میلیون تومان؛ دولت در موضع تماشا! ویدیویی از پزشکیان که همزمان با انفجار دلار وایرال شد جزئیات دیدار پزشکیان و پوتین در عشق‌آباد امام خامنه‌ای: به توفیق الهی، جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است

7

ابر چالش آینده (( نسلZپلاس)) چیست و چگونه با آن مواجه شویم

  • کد خبر : 684
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
ابر چالش آینده (( نسلZپلاس)) چیست و چگونه با آن مواجه شویم

  *سرورانی که در اندیشه ی بالندگی ایران امروز و تعالی فردای آنند.* کشور ما ایران اسلامی شایسته ی بهترین هاست ونکته جالب اینجاست که: *پرداختن به مسائل ودغدغه های نسل ها،و بالاخص نسل پرسشگر* هزاره ی سوم، *اسب زین شده ی هر ملت برای رسیدن به قله هاست* ونکته ی دیگر اینکه: *پرداختن به […]

 

*سرورانی که در اندیشه ی بالندگی ایران امروز و تعالی فردای آنند.*

کشور ما ایران اسلامی شایسته ی بهترین هاست

ونکته جالب اینجاست که:

*پرداختن به مسائل ودغدغه های نسل ها،و بالاخص نسل پرسشگر* هزاره ی سوم، *اسب زین شده ی هر ملت برای رسیدن به قله هاست*

ونکته ی دیگر اینکه:

*پرداختن به مشکلات ومسائل امروز ، بهتر از پشیمانی های فرداست.*

ما در عصر شگفتی ها به سر می بریم

*عصر مصاف فضایل فرهنگ  ودین ، در برابر فضولات شیطان*

 

*پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)* می فرمایند:

*اوصیکم بالشباب خیرا فانهم ارق افئده*(کتاب جامع الاحادیث، ص۳۴۹)

شما را به جوانان سفارش می کنم چرا که دلهای حساسی دارند    ببینید این *نسل زومرها یا نسل Z یک تاریخ و یک داستانی دارد.* من با این آیه شروع می‌کنم که بجا وگویاست که تاکید می کند،اگر بخواهیم تحولی در جامعه داشته باشیم  باید این تغییر از درون ودر واقع (درون زا)شکل بگیرد.

لذا خداوند کریم می فرماید:

*”ان الله لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حتی یُغَیُّرُ ما بِاَنفُسِهِم”*(سوره رعد آیه ۱۱)

خداوند احوال هیچ امتی/

دگرگون نخواهد کند مدتی/

مگر آنکه آن قوم احوال خویش/

بخواهد دگرگون نماید زپیش/

*مقام معظم رهبری(دام عزه) هم می‌فرمایند:*

که *نسل جوان و نوجوان در هر جامعه‌ای موتور حرکت و تحولات اجتماعی و سیاسی هستند، به خصوص جوان دانشجو.*

در جای دیگر هم می‌فرمایند:

*که اگر قرار بود من رهبر نباشم و مدیریتی به من پیشنهاد شود، من مدیریت فضای مجازی را انتخاب می‌کنم.*    این بحثی که بنده خدمت شما دارم تابع مراحل تحولاتی بشر است که

۱. از عصر *شکار یا مدیریت چماقی* شروع می‌شود، که اموزش در آن مشاهده وتقلید بود

۲.سپس *عصرسنتی یا  کشاورزی،ومدیریت شلاقی* را گذراندیم که آموزش در آن سطحی و استاد شاگردی محدود بود

۳.وسپس *عصر  صنعتی اول یا مدیریت حماری* یا عصر حماری، که آموزش کلاسیک را از سر گذراندیم

۴. عصر صنعتی دوم *و عصر تسمه ونقاله و جانشینی زور بازو، توسط ماشین های سنگین*

۵. و بعد ما از سال ۱۹۷۰ تاکنون *وارد عصر اطلاعات و فضای بی انتهای دنیای وحشی وبی وطن مجازی شدیم .* که آموزش در آن شناور و فرامرزی و عبور از دنیای خطی به جهان شبکه ای لا یتناهی و با *نسل دو فضایی رئال ومجاز* روبرو شدیم.از جمله نامهای این عصر

*عصر دسترسی همه به همه چیز*

*عصر دنیای حبابی*

*عصر مرگ مانایی*

*عصر خروج انسان از کیسه به شیشه* *وشفافیت اطلاعات*

*عصر دانش اموزان به* *عنوان چریکهای* *آموزشی*

*عصر کوچ مجازی*

*عصر مدیریت لحظه ها*

*عصر ظهور سازمانها نامرئی*

*عصرکلان داده ها*

*عصر طوفان در پرانتز*

*عصر کریدور بهت*

*عصرملت مجازی*

*عصر آموزشهای قاره ای وفرا قاره ای*

*عصرقاره ششم و…..*

خب ما کشور بزرگی هستیم که یک صدم جمعیت دنیا را دارد که بیست و سه کشور داخل آن جا می‌گیرد. حالا بعضی‌ها می‌گویند که چرا تصادفات زیاد است؟ چرا مصرف بنزین زیاد است؟و….

دلیل آن این است که خب کشورمان بزرگ است،  *کشور ما از لحاظ مساحت ،به اندازه ۲۳ کشور  جهان است.* که نقشه پیوست گویای همه چیز است کشور ما یک درصد کل مساحت کل دنیا را دارد

و یک درصد کل جمعیت دنیا را داریم، پنجاه و هفت ماده معدنی، هفتمین کشور دارای تنوع گیاهی هستیم و تنها کشوری هستیم که یازده اقلیم آب و هوایی داریم و الان اگر اقتصاد ما درست بشود ظرفیت دویست و پنجاه میلیون جمعیت را داریم که این خودش یکی از فاکتورهای امنیت است که الان یکی مثل همسایه شرقی برای ما شاخ و شونه نکشد. این چیزهایی است که مقام معظم رهبری خیلی بر روی آن تاکید دارند و ارکان نظام هم بر آن اذعان دارند.

■ *تقسیم بندی نسل ها*

نسلها را به شیوه ی زیر، تقسیم بندی می‌کنند، ۱.

ما یک *نسل گمشده* قبل از سال ۱۹۰۰ داریم،که بیش از قرن پیش بوده  ودر دوران آرام تغییر بوده.

۲.از ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۴ که در حقیقت *بزرگترین نسل* را داریم،

۳. از ۱۹۲۴ تا ۱۹۴۵ *نسل خاموش* را داریم،

۴. از ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ *نسل B* را داریم،

۵. از ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ *نسل X را داریم*،

۶.از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ *نسل Y* را داریم،

۷.و متولدین از سال ۱۹۸۰تا۱۹۹۴ *نسلZهستند*

 

دکتر خنیفر, [۲۵٫۰۶٫۲۳ ۱۰:۱۰]

*خوب حالا با این نسل ِ تلخ ِ پرسشگر ِ منطق گزین اقناعی،  چکار باید بکنیم؟*

باید کار بزرگ بکنیم. باید به اینها توجه بکنیم. یک روایتی به نقل از پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) است و منقول است که  امام حسین(ع) هفت بار در کربلا این روایت را تکرار کرد *”ان الله یُحب معالی الامور و یَبغُضُ سَفاسِفُها”*

خدا کار بزرگ را دوست دارد و از کارهای کوچک بیزار است.

برای این نسل باید کارهای بزرگ کرد

اینها در دل ودامان  ما هستند، باید در خانه وجودی ما رشد کنند، حتی اگر قرار است بلندتر و اوج مندتر از ما  پرواز کنند که یقیناً چنین است  پس باید اینها زیر بال و پر ما پرورش یابند و نباید رها بشوند. *عزیزان الان  این نسل در خیلی از زمینه ها رها شده‌اند*

و خودشان در این *فضای بی انتهای وحشی وبی وطن مجازی دنبال حقیقت و ماهیت و آینده و آمال وآرزوهای خاص خود  هستند  و متولیان امر نیز این رها شدگی نسل ها را حس می کنتد و متاسفانه هر کسی گردن دیگری می‌اندازد.* اینها در آینده ایران خیلی موثر هستند.

نسل *زومرها(Zoomer)چه می خواهند؟*

(اصطلاح *زومر از zoom گرفته شده یعنی روی هر چیزی زووم یا تمرکز می کنند* وبرگرفته از برنامه ی کنفرانس وید ئویی که در دوران کرونا به دلیل نیاز به کار در منزل محبوبیت زیادی پیدا کرد بعضی هم معتقدند زومر از بازی با کلمه ی بومر است.)

■  *سوال اینجاست که نسل چه می‌خواهند؟*

نسل z انتظار بالایی از کار کردن با فن‌آوری‌های مدرن را دارند. هر چه محدودش کنی راهش را پیدا می‌کند حتی با مهاجرت.

من حرف‌هایی که اینها زدند را از مصاحبه با چند نفر از اینها استخراج کردم. به من می‌گویند که:

۱.با این برنامه‌های شما ما *عقب عقب داریم جلو* می‌رویم،

۲.شما نسل‌های قبلی در تعامل با ما *بد نیستید بلکه بلد نیستید،*

۳. شما به ما *دید مثبت ندارید بلکه دید مصیبت* دارید،

۴.شما به *خودتان، نگاه خود دانا پنداری دارید به ما نگاه گاو پنداری،*

۵. شما *ساکن گذشته‌اید ولی ما به قاره ششم* تعلق داریم.

۶. شما *خودتان را پاک وما را پوک* می پندارید

۷.شما *حس بسندگی دارید  وما میل به پرندگی*

  • *از دیدگاه روانشناسی در تعامل با نسل زومرها چکار باید کرد؟*

وزبان معیار با این نسل چیست؟؟؟؟

۱. زبان *اقناع* به جای زبان دستور،

۲.*گفتگوی میانه* به جای زبان چکشی،

۳.*قاطعیت منطقی به جای خشونت* گفتاری،

۴. *زبان شفافیت* به جای ابهام،

۵. *زبان اعتماد* بجای انقیاد

۶.*زبان مصداق* به جای اغراق

۷. و *زبان عمل* به جای شعار.

اینها را از سر ترس از این نسل نمی‌گویم بلکه مقتضای دنیای جدید این است. *ما در دنیای جدید بایستی یک باز تعریفی از رفتارهای خودمان بکنیم.*

خب حالا

■ *راهکارها چیست؟*

 

*راهکارهای تعاملی و ارتقایی با نسلZ*

١. ایجاد *حس تعلق در نسل z به آرمان‌ها، میهن و ارزش‌ها، و آینده*

لذا

*اینگونه نباشد که وقتی با آن بچه مصاحبه می‌کنند می‌گوید: *مگر من در این مملکت چه دارم بجز یک کارت ایرانسل، و هیچ چیز در این مملکت به نام من نیست. می گوید من از چی می‌ترسم؟ از مرگ مرا می‌ترسانی؟ چرا این حس به او دست می‌دهد؟چون به او القا می‌کنند.* وتحت تاثیر فضای لا یتناهی فجازی(فضای مجازی)است.

امام علی (علیه السلام)

می فرمایند:

*لا تنم فلا ینم عنک*

خوابتان نبرد زیرا برای شما خوابهایی خواهند دید.

۲. تشنه ی *باور ومقبولیت* هستند

۳. بشدت به عدالت عملی ومرئی حساس اند در همه ی امور

۴.نیاز به *فضای اظهار نظر و تعریف حدود احساسات فردی وشخصی دارند*

۵.*صداقت حرفه ای* وسیاسی می طلبند وچون به دنیای مجازی وصل هستند بشدت از دروغ و رانت وامتیازات طبقات خاص وبلوف وشعار متنفر وبیزارند…

۶. *پخته وسنجیده* باید با انها رفتار کرد ونمی شود آنها را خام پنداری کرد چون به همه اطلاعات دسترسی دارند.

۷.باید *به حساب آورده شوند،* چون بهترین پارتیزانهای جنگ هکری ودیجیتال هستند.

۸.بشدت *طرفدار حریت معقول وبیزار از خریت هستند*(فرق حریت وخریت یک نقطه است.)

*نقش مدیران و اندیشمندان و صاحبنظران در تعامل با نسل Z چیست؟*

از آنجا که

*سخنرانی وارائه ی بنده در برنامه فصل حضور در دانشگاههای استان قم  ومسئولین ومدیران واساتید دانشگاههای آن برگزار شده لذا اجازه دهید فعلاً نقش این استان را در قضیه مطالبات نسل Z بیان کنم.*

 

۱.استان قم بزرگترین شهر دانشگاهی و حوزوی است.

۲.قم بیشترین ترکیب متفکران حوزوی و دانشگاهی را دارد، ۳.پایتخت مذهبی ایران است،

۴.پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوانان است، ۵.پایتخت تولید معارف دینی است.

 

دکتر خنیفر, [۲۵٫۰۶٫۲۳ ۱۰:۱۰]

انتظارات:

۱-ورود حوزه و دانشگاه‌های قم به مباحث تعامل صحیح با نسل‌های فعلیZ و   ونسل آینده (نسل آلفا)

۲-راه اندازی کرسی‌های داغ و نتیجه گرا در باب وضعیت فرهنگی بالاخص نسل Z

۳- ارائه راهکارهای معقول و مشروع برای حدود شرع و شادی که در این خصوص جز یک کتاب آقای طریقه‌دار بنده چیزی ندیدم، آقایان این حدود شرع و شادی را به یکباره برای مردم حل کنید که این نسل هم تکلیف خودش را بداند.

۴- ارائه رهنامه‌های ملی در خصوص مسائل و حدود و ثغور آزادی جامعه

۵-ورود به محتواهای آموزشی و برنامه‌های درسی، برنامه های درسی و آموزشی ما اشکال دارد و اصلا از حوزه انتظار می‌رود که در مورد کتاب‌های درسی نظر بدهد. الان محتواهای کتاب درسی ما هم جابجاست، کتاب دینی تاریخ است، کتاب تاریخ علوم سیاسی است.ونیاز به تحلیل محتوای دقیق دارد.

۶-طراحی الگوهای عملی و نه فقط ارشادی برای تعامل بین خانواده و فرزند و جامعه

۷-تقویت بنیان‌های آسیب‌دیده مذهبی(دین ومذهب نجات بخش دوران های التهابی عصر تغییر است)

۸- آموزش طلاب جوان در راستای تعامل با نسل z که این یکی از وظایف بزرگ حوزه است.

۹- تولید محتواهای رسانه‌ای که از حوزه صدا و سیمای قم و به خصوص رادیو معارف و رادیو قرآن که در قم هستند و به نظرم باید از جانب ارکان قم حمایت شوند، باید آغاز شود.

■ *در سطح ملی نیز:*

این مهم عزم همه متولیان امر را می طلبد.

مانند

۱.ارکان محترم نظام و سه قوه

۲.وزارت آموزش وپرورش

۴. وزارت علوم، تحقیقات وفنآوری

۴.شورایعالی آموزش وپرورش

۵.شورایعالی انقلاب فرهنگی

۶.نهادها ودستگاههای فرهنگی

۷.وکمیسیونهای فرهنگز واجتماعی مجلس؟شورای اسلامی

۸.و کلیه تریبونهای موثر وبالاخص رسانه های ملی، صوتی وتصویری وچاپ ونشر در قبال این مساله نقش ومسئولیت دارند.

*وبا مدیریت سیلویی(سیلوهای صرفاً کنار هم) نمی شود کاری پیش برد باید با مدیریت امتزاجی و همیاری کارهای بزرگ و آینده پژوه و نسل پرور ارائه داد.*

به امید بالندگی کشور عزیزمان در همه عرصه ها

حسین خنیفر

استاد دانشگاه تهران

تابستان ۱۴۰۲ شمسی

لینک کوتاه : https://neshatozendegi.ir/?p=684

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها